keskiviikko 24. maaliskuuta 2010

bongaillaan


Lapsiperheiden autoreissuilla takapenkin rapatus tai usein myös käsirysä on tuttua. "Viisas vanhempi" voi yrittää ehdottaa lehmien tai eri väristen autojen laskukisaa... Saksassa mukava vaihtoehto on auton rekisterikilpien bongaaminen. Täällähän auton rekis-terikilvestä näkee, missäpäin maata auto on rekisteröity. Kotipaikkakunnan tunnusosassa voi olla kirjaimia yhdestä kolmeen. Yhden kirjaimen tunnuksen saa aina isoin kaupunki, siis K kuten Köln. Keskiluokan kaupungeilla on kaksi kirjainta, kuten KS Kassel tai KA Karlruhe ja pikkupaikkakunnilla kolme, kuten KUS Kusel tai KIB Donnersbergkreis.

Tämä bongailuleikki on hauskan monipuolinen. Kirjaimia opettelevat muksut ovat tyytyväisiä, kun tuntevat rekkarikilven kirjaimet, isommat jaksavat keräillä eri paikkakunnilta olevia rekkareita. Jos leikin haluaa vielä vaikeammaksi, voidaan arveilla, mitä lyhennys tarkoittaa. Mistä tuo KEH, KI, HR tai WOB olikaan?

Isojen kaupunkien kastissa on tietenkin B Berlin, M München ja N Nürnberg, mutta arvonsa tuntevat Hansa-kaupungit, kuten Hampuri, Lyypekki ja Bremen, ovat valinneet mielummin kaksi kirjaimiset tunnusosat, siksi Hampuri on HH (Hansastadt Hamburg) ja H onkin jäänyt Hannoverille.

Kun rekisteröintisysteemi Saksan liittotasavallassa 1950-luvulla luotiin, otettiin tietysti huomioon mahdolli-nen "menetettyjen" alueiden (DDR, Saarland) palautuminen. Siksi esimerkiksi L varattiin Leipzigin tunnekseksi. Joskus 1970-luvun lopulla usko Saksojen yhdistymiseen heikkeni ja L annettiin Lahn-Dill-Kreis-alueelle. Saksojen yhdistyttyä 1991 sai Leipzig takaisin L:nsä ja L:n menettäneiden tunnukseksi tuli LDK.


Maahanmuuttajana tai uussaksalaisena, mikä se sitten oikea nimike olisikaan, olen innolla opetellut rekka-ritunnuksia. Samalla oppii mukavasti Saksan maantietoa. Meillä on tietenkin ;D autossa rekisteritunnuksista kirjanen, jossa on Saksan lisäksi kaikkien Euroopan maiden rekisterisysteemit. Autobahnalla voi sitten katsella, mistäpäin Puolaa tai Itävaltaa autot ovat. Surku vain, että monissa maissa on Suomen tavoin nykyisin keskitetty rekisteröinti ilman kotipaikkakunnan tunnusta.

3 kommenttia:

  1. Mites olikaan, Italian rekkareista ei taida enää nähdä, mistä päin ovat kotoisin. Vai muistanko väärin... Kiva todellakin bongailla esim. Roomasta asti tullut auto jne.

    VastaaPoista
  2. Mekin leikitään aina tota autossa ja ollaan aika hyviäkin paitsi niissä kolmekirjaimisissa itäisen Saksan rekkareissa, ne on vaikeita, kun niitä ei täällä koskaan näe. Jos ajamme autolla Berliiniin, matkalla huomaa heti, että tuntemattomat rekkarit lisääntyy. Meidän seudulla on yleisimpiä K:n lisäksi Bergheimin BM (Bauernmafia) tai Bergisch-Glasbachin GL (Gefährlicher Lenker) ja näkeepä joskus myös Gruppenmörder (GM=Gummerbach). Ennen vanhaan, kun täällä oli belgialaisia miehitysjoukkoja, piti aina pelätä, jos näki belgialaisen rekkarin, sillä silloin Belgiassa ei ollut autokouluja, kortin sai kai ihan vaan niinkuin passin ja ne kuskit olikin sitten arvaamattomia.

    VastaaPoista
  3. Kato nyt tätäkin: Tänne meidän korkeuksille, Limes-linja pohjoispuolelle, baijerilaisittain kai Preussiin (mitä tietenkin emme ole) eivät italialaiset autot usein eksy. Vihkosen mukaan vuodesta 1994 Italian rekkarinumerosta ei näe kotipaikkaa, mutta Euroajan kylttien reunassa on rekisteröintimaakunnan lyhenne.
    Allu: Teillähän on "mukavia" lyhenteitä. Meillä ei ole ollut tarpeeksi mielikuvitusta lähikuntien rekkareiden lyhenteiden tulkintaan, mutta Kasselissa on aika yleinen ennakkoluulo, että HR-autoilijat ovat huonohkoja. Sitä kuuluisaa naapurirakkautta. Itse olen huomannut, että KS-lähikuntien autoilijoilla (Eron kaupungin ja Landkreisin välillä huomaa KS rekkarista) on taipumusta ajaa ylinopeutta. Ehkä he ovat tottuneet maanteillä 100 kilometrin nopeusrajoitukseen ja kaupungissa 50 kilsan rajoitus tuottaa vaikeuksia. Ajan lähes päivittäin 3-4 kilsaa pitkää, suoraa Wilhelmshöhekatua pitkin kaupunkiin. Osa kuskeista ohittaa minut reilulla ylinopeudella, mutta kas kummaa seuraavissa liikennevaloissa taas tavataan. Joskus ajattelen Köhlerin tavoin, ettei bensa ole eräille vielä tarpeeksi kallista.

    VastaaPoista