perjantai 19. helmikuuta 2010

Ulkosuomalaisen lappapuuro


Vispipuuro, lappapuuro, vatkattu puolukkapuuro... Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Minun teki taas vaihteeksi mieli lappapuuroa. Saksassa kaipaan happaman ruisleivän lisäksi useasti marjoja: kunnon mustikoita, makeita mansikoita ja puolukoita. En ole tähän päivään mennessä löytänyt kaupasta pakastettuja puolukoita, mutta teenkin sitten puuron sokeroiduista purkkipuolukoista. Niitä löytyy Saksassa kaupoista Lidlistä Edekaan (ja myös tietysti Ikeasta), koska monet syövät niitä mielellään riistaruokien kanssa. Lappapuuro kuuluu mielestäni niihin ruokiin, jotka maistuvat parhaimmilta itsetehtynä. Jo Suomessa asuessani tein lappapuuron mielummin itse kuin ostin valmiin, vaaleanpunaisen puuro, joka ei maistunut lainkaan puolukalle. Samaan sarjaan lappapuuron kanssa kuuluvat mielestäni maksa- ja makaronilaatikko sekä herne- ja lihakeitto. Maksalaatikkoa en tosin ole koskaan itse tehnyt, vaan herkuttelen äidin hoivissa käydessäni.

Ulkosuomalaisen lappapuuroversio:
purkki sokeroituja puolukoita (n. 400g.)
1 litra vettä
0,5 dl sokeria (maun mukaan, tämän minun version on sellainen lasten jälkiruoka makeudeltaan)
mannaryynejä pakkauksen ohjeen mukaan.
Esim. minun käyttämiäni spelttimannaryynejä menee noin 200 g. tai reilu 2 desiä. Olen tehnyt lappapuuron myös vauvoille tarkoitetuilla ryyneillä ja siitä tuli tosi pehmeän makuista.

Laita kattilaan vesi, sokeri ja puolukat. Kiehauta ja lisää mannaryyni. Sekoita ja keitä mannaryyniem ohjeen mukainen aika. Vatkaa puuro kylmäksi. Minä teen sen aina kylmässä vesihauteessa pesualtaassa. En tiedä, onko kylmä vesihaude tärkeä, mutta jostakin olen sellaisen tavan oppinut.

5 kommenttia:

  1. Lappapuuro on mulle uusi sana, meillä se oli puolukkapuuro nimeltään. Tykkäsin kyllä enemmän ruispuolukkapuurosta, johon tutustuin alakoulussa ja tykästyin niin, että äiti joutui soittamaan koulun keittäjälle ja kysymään, mistä puurosta oli kyse, kun en itse tiennyt, mitä puuroa se oikein oli.

    VastaaPoista
  2. Nami nam- minun ja lasten lempparia, ja saamme sita vain kesalla Suomessa kaydessa:)

    VastaaPoista
  3. Allu: puolukkapuuro nimitys en olekaan aiemmin kuullut. Taas uusi nimi lappapuurolle.
    Ebrufin: Minun kesäloman kohokohta on mustikkapiirakka.

    VastaaPoista
  4. Terkkuja, taas kävin täällä!!!

    VastaaPoista
  5. Kiitos reseptistä.
    Tätä täytyy tehdä.
    Ihan vesi herahti kielelle tuosta kuvasta!

    VastaaPoista